ELŐADÁS 2: ÖNKÉNTESSÉG FONTOSSÁGA

Az előadás témája:

Önkéntesség

Az alapkérdés, amit globálisan megfogalmaztunk: mi lehet mércéje, annak, hogy ment-e előbbre a világ? Ha egy társadalomban a közösségi javak termelése több mint a fogyasztás. Egy szép templom, egy közösségi ház, iskola, óvoda, vagy otthonok építése mások számára, vagy akár egy közösség létrehozása, egy közösségi akció megszervezése, amely egy közösség életét szebbé, jobbá teszi, minden, ami hozzájárul, hogy egyre többen éljenek emberhez méltó életet, örömet leljenek környezetükben, mércéje annak, hogy nem csak fogyasztunk, hanem hozzáadott értéket termelünk.

A kérdéskört személyessé kell tenni a gyerekek számára, hogy megértsék, a maguk életében mit jelent a fogalom. Az önkéntesség nemcsak ahhoz járulhat hozzá, hogy egy közösség jobban éljen, a szó minden értelmében, hanem ahhoz is, hogy katasztrófákat kerüljön el, vagy ilyen esetekben segítséget nyújtson. Sokszor előfordul, hogy önkéntesek vannak jelen akkor, mikor más nem tud segítséget nyújtani. Számtalan esetben tapasztalhattuk meg, hogy tűzeseteknél, árvizeknél, háborúkban az emberek önzetlen segítsége mentett meg emberéleteket.

Az önkéntesség egyik legfontosabb társadalmi szerepe, hogy az önkéntes munkával a közösségben meglévő erőforrásokat hasznosítjuk anélkül, hogy ez külső erőforrások igénybevételét követelné a közösség tagjaitól. Ha a közösség tagjai aktívan részt vesznek a helyi értékteremtésben, mindenkinek személyes érdekévé válik ezeknek az értékeknek a megőrzése is, ami elkerülhetetlen a tagok összefogása nélkül. Végül pedig azok, akik aktívan vesznek részt saját (helyi) közösségük építésében, azok a tágabb társadalmi ügyekben is tevékenyebben képviselik saját érdekeiket. Ezt kell megérttetni a tanulókkal, hogy fontosnak érezzék saját közösségüket, és hogy végső soron aktivizáljuk őket.

Az önkéntesség fontosságát filmbejátszásokkal és versekkel illusztrálták az előadók, Szennik Éva diákszínjátszó-rendező és Dr. Lutter Imre drámapedagógus, előadóművész. A folyamatban a költészeti anyag hangulatát, miliőjét segített megérezni Lutter Imre előadói attitűdje, amely nem pusztán a költészeti ismeretek tágítását, de a saját életünkre vetített szubjektív kreativitási tényezők felismerését és az elhivatottság érzetét is erősítette.

Az “Önkéntesség” körében a legfontosabb az volt, hogy a diákok gyűjtsék össze, milyen dolgokat köszönhetünk az életünkben az önkéntességnek. Az önkéntes munka típusainak mindegyikét feldolgoztuk, és a saját családi, illetve ismerősi és iskolai környezetben tapasztalható legegyszerűbb (és evidens) önkéntes, társadalmi tevékenységeket, baráti segítséget is részleteiben átvettük a gyerekekkel.

Az előadás elsődleges célja ezért e témakörben az volt, hogy bármelyik gyermek értse és érezze: tenni másokért felemelő, és bár a vagyon is itt marad utánunk, mégis akkor tudjuk a világot leginkább előre mozdítani, ha másokért is tenni tudunk, és nemcsak a földi jót hajszoljuk. Hogy több maradjon utánunk, mint egy puszta sírkő. Egy kőműves egy házat hagy maga után az utókornak, amiben nemzedékek élhetnek egymás után. Egy pék vagy egy szakács a kulináris élvezetek révén tud magából adni. Egy költő a verseiben fogalmazza meg a szinte elmondhatatlant, ami mindannyiunk érzése és gondolata. És aki mindemellett társadalmi munkában, önzetlenül segít (legyen szó egészségről, oktatásról, művészetről, bármiről), az tesz a legtöbbet.

 

RUDABÁNYÁN KÉSZÜLT KÉPEK

  • RUDABANYA_A_ONKENTESSEG_ (1)
  • RUDABANYA_A_ONKENTESSEG_ (2)
  • RUDABANYA_A_ONKENTESSEG_ (3)
  • RUDABANYA_A_ONKENTESSEG_ (4)
  • RUDABANYA_A_ONKENTESSEG_ (5)
  • RUDABANYA_A_ONKENTESSEG_ (6)
  • RUDABANYA_A_ONKENTESSEG_ (7)

 

PETNEHÁZÁN KÉSZÜLT KÉEPK

  • PETNEHAZA_A_ONKENETESSEG_ (1)
  • PETNEHAZA_A_ONKENETESSEG_ (2)
  • PETNEHAZA_A_ONKENETESSEG_ (3)
  • PETNEHAZA_A_ONKENETESSEG_ (4)
  • PETNEHAZA_A_ONKENETESSEG_ (5)
  • PETNEHAZA_A_ONKENETESSEG_ (6)
  • PETNEHAZA_A_ONKENETESSEG_ (7)
  • PETNEHAZA_A_ONKENETESSEG_ (8)
  • PETNEHAZA_A_ONKENETESSEG_ (9)
  • PETNEHAZA_A_ONKENETESSEG_ (10)
  • PETNEHAZA_A_ONKENETESSEG_ (11)
  • PETNEHAZA_A_ONKENETESSEG_ (12)

One Response to “ELŐADÁS 2: ÖNKÉNTESSÉG FONTOSSÁGA

  • I could read a book about this without finding such real-world apcoparhes!

Hozzászólás a(z) Bert bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>